Cari Blog Ini

Rabu, 14 Mac 2012

Kenapa Kita Di Duga?

Assalammualaikum.... salam Khamis...sekejap je kita dah berada di pertengahan Mac. Terlalu banyak perkara berlaku..sepanjang suku tahun pertama 2012 nie... Ada yang manis dan terlalu manis utuk dikenang, malah ada yang pahit..amat pahitnya untuk di telan. Siang tu, kita gembira...malam tu tetibe je kita berduka.... pagi tu kita bersedih...tghrai kita bergembira.... itulah namanya kehidupan kita... pelangi tak semuanya indah...ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari...(basah jemuranku)ahakssss........ disaat Allah memberikan kita nikmat..nikmat itulah dugaan buat kita..sehingga kita lupa, nikmat yang dipinjamkan hanyalah untuk menguji kita.

Dari mana kita nak mulakan, dari kita baby lagi telah tertulis segala perjalanan hidup kita..kalaulah kita boleh lihat buku schedule yang yang telah tertulis...mesti kita akan beribadat sahaja..hingga lupa nikmat dunia.Mesti kita takut nak keluar g mana2..dok jelah kat umah tu....

Kadang-kadang kita takperasan, apa yang berlaku pada kita, sebenarnya peringatan Allah untuk kita... apa dia?samaada yang baik atau 'kurang baik'.. pernah tak kita berdetik dlm hati.."kenapa mesti aku??? yang ditimpa dugaan mcm nie?".. kenapa Allah menghukum aku?kenapa Allah dah tak sayang aku?" Beristighfarlah dengan segera...sesungguhnya...SYAITAN itu telah berbisik pada kita...bahawa semua takdir ini adalah dari Allah dan menghasut kita benci dengan Allah..... ALLAHU AKBAR... jauhkanlah aku dari bisikan jahanam tu!!!!

Mak selalu berpesan... Allah sygkan kita...sebab tu, Allah duga kita... setiap umat ADAM dan HAWA.. yang di kasihi Allah...si jahanam tu nak hasut...sebab SYAITAN tu jeles.. Allah duga kita..sbb Allah terlalu sygkan kita...sekiranya kita diuji.. kita mohon kepada Allah, bersyukurlah kepada Allah...dan REDHA dengan setiap perkara yang berlaku...walaupun dengan titisan air mata yang tiada hentinya....kerana kita manusia mmg halus hatinya...

Mungkin aku kene belajar untuk menjadi iron lady...kuat mengharungi dugaan dan kesusahan. Menangis semahu-mahunya untuk melegakan kesempitan...Aku masih mencari kekuatan untuk melihat org-org yang aku sayang dlm kesusahan... emak, ayah, suami dan adik2... jugak keluarga mertuaku... kenapa di saat mcm nie...satu-satu dugaan itu menimpa aku????(sambil menghela nafas yang panjang.................) ya!!!!! ....Allah nak datangkan MATAHARI pada aku.. muncullah wahai matahari....... aku redha dengan dugaan ini....walaupun ianya terlalu berat buat aku...

Semoga ibu mertuaku yang dah hampir sebulan di hosp cepat sembuh... kereta aku yang eksiden last month  dpt dibaiki dengan segera...walaupun boleh jalan lagi..tapi kesannya masih ada... emak semakin pulih semngat dari masalah2 yang tak dpt aku kongsikan di sini...(syg mak sgt2 T_T)...SUAMI TERCINTA yang eksiden petang kelmarin...syukur abang selamat...abanglah matahari wawa... semoga abg cepat sembuh, rajin mkn ubat T_T... kerana abanglah wawa belajar menjadi iron lady..tak sanggup rasanya tgk suami tercinta berlumuran darah mcm tu... Ya Allah..pedihnya luka pada suamiku..pedih lagi si isteri ini memandangnya..........Tuhan sajalah yang tahu!!!ya!!! aku kene kuat depan dia..walaupun dlm hati mcm nak menjerit dan meraung sekuat hati!!!!

Ya Allah...kau peliharakanlah kesihatan aku, suamiku , ibu bapaku dan keluarga ku seluruhnya...jauhkanlah dari melapateka.. gangguan iblis dan syaitan,kiri-kanan,depan-belakang, atas-bawah..langit dan bumi....Amin ya Rabbal Alamin.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan